کلین روم صنعتی چیست و کاربردهایش

1

کلین روم صنعتی برای مدت‌ها است که با صنایع مختلف آمیخته شده است. صنایع داروسازی و صنایع پزشکی، دو مورد از بزرگترین صنایعی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند. شاید صدها صنعت دیگر هم وجود داشته باشد که به تجهیزات اتاق تمیز نیاز دارند؛ چه بسا هم اکنون هم بسیاری صنایع در حال استفاده از این سازه ها هستند.

کلین روم صنعتی


برای مشاوره تلفنی همین الان تماس بگیرید
تماس مستقیم با کارشناسان آر پی آسا
شماره گویا: ۰۲۱۲۸۴۲۴۳۷۴


با پرکردن فرم، در اولین فرصت کارشناسان آر پی آسا با شما ارتباط گرفته و راهنمایی های لازم را انجام دهند

کلین روم صنعتی

کلین روم صنعتی

پزشکان برای انجام تحقیقات، آزمایشات و برنامه‌های خود به محیط تمیز و عاری از میکروب نیاز دارند. صنایعی که با تولید قطعات سخت افزاری صنعتی سروکار دارند، دسته دیگری از مشاغلی هستند که حتماً باید از کلین روم استفاده کنند. تمیز بودن محیط های صنعتی برای کارهای تولیدی به کنترل کیفیت پیشرفته آن صنعت بستگی دارد.

با توجه به مهمترین کاربردهای تجهیزات اتاق تمیز در ادامه با شش صنعت بزرگ و مهم آشنا می شویم که اتاق تمیز صنعتی ، تغییرات و تحولات بزرگی را در تولید محصولات نهایی به وجود آورده است. این کاربردها در نوع خود شگفت انگیز هستند. همچنان ما را همراهی کنید.

کلین روم صنعتی

اگر در حال تولید چیزی هستید که به راحتی تحت تأثیر آلاینده ها یا ذرات موجود در هوا قرار می گیرد، به احتمال زیاد به یک اتاق تمیز نیاز خواهید داشت. اگر مطمئن نیستید، یا اگر مایل به تخمین هستید، با کارشناسان ما تماس بگیرید. در اینجا چند دلیل متداول وجود دارد که ممکن است به اتاق تمیز نیاز داشته باشید، و برخی از صنایع رایج که به طور منظم از اتاق تمیز استفاده می کنند:

  • شرکت های تولیدی
  • امکانات تحقیقاتی
  • شرکتهای دارویی
  • آزمایشگاه های پزشکی
  • تولید قطعات الکترونیکی
  • صنعت هوافضا
  • تولید فناوری نانو
  • تولید اپتیک و لنز
  • برنامه های کاربردی نظامی
  • اپتیک
  • صنایع غذایی
  • نظامی
  • تولید البسه بیمارستانی
  • پیوند اعضاء
  • کشت سلول
  • خودرو سازی و غیره

صنایع هوا فضا

کلین روم صنعتی

صنایع هوافضا یکی از مهمترین و حساس ترین صنایع است که به کلین روم کلاس A نیاز دارد. آزمایش ها و تحقیقات هوا فضا باید در محیط عاری از میکروب انجام گیرد. تحقیقات و تولید لیزرهای فضایی باید در یک محیط تمیز و ایزوله شده انجام شوند.

ابزارهایی که در صنعت هوافضا به کار می روند نیاز به محیط کنترل شده دارد تا آلاینده‌ها نتوانند بر روی محصول یا عملکرد آن تاثیر منفی بگذارند. لیزرهایی که در صنعت هوافضا به کار می‌روند، نمونه‌ای از این تجهیزات هستند. برخی از لیزرها باید با باطری شارژ شوند تا بتوانند در وسیله فضایی مورد استفاده قرار گیرند. برای شارژ کردن به کلین روم صنعتی  نیاز است.

صنایع اپتیک

کلین روم صنعتی

نمونه دیگری از مهمترین صنایع به اتاق تمیز نیاز دارند، صنایع اپتیک است. حتماً شما بسیار لذت می برید از این که با دوربین تلفن همراه خود، عکس های باکیفیت بگیرید! این در حقیقت به طراحی اصولی و استاندارد لنزهای دوربین مربوط می شود؛ اما این لنزها در کجا تولید شده‌اند؟

لنزها جزوه فناوری اپتیک محسوب می‌شوند. در کارخانه هایی که لنز دوربین یا سایر عدسی ها و موارد حساس از صنعت اپتیک را تولید می کنند، حتماً باید تجهیزات اتاق تمیز وجود داشته باشد. در ساخت لنزها، کنترل آلودگی ذرات، تنظیم رطوبت، کنترل شرایط دما و کنترل پروتکل هایی که ارتعاش را موجب می شوند، بسیار اهمیت دارد. همانطور که می بینید تجهیزات اتاق تمیز صنعتی در اپتیک هم بسیار مهم هستند.

چگونه یک کلین روم را تمیز نگه می دارید؟

کلین روم صنعتی

حفظ استانداردهای یک اتاق تمیز می تواند دشوار باشد. خود اتاق‌ها می‌توانند حساس باشند. بنابراین، بهترین راه‌ها برای اینکه اتاق تمیز خود را مطابق با استانداردهایی نگه دارید که به سختی رعایت کرده‌اید، چیست؟ در اینجا چند مفهوم اساسی و چند پیشنهاد مفید برای حفظ بالاترین سطح تمیزی آورده شده است.

لباس مخصوص: اول از همه، هر فردی که وارد اتاق تمیز می شود باید لباس محافظ بپوشد. انسان ها پر از ذرات هستند: موهای ما می ریزد، پوست ما پوسته پوسته می شود و هیچ راهی برای کنترل آن وجود ندارد. به همین دلیل ضروری است که هر کسی که به کلین روم صنعتی می رود، لباس محافظ تجویز شده را بپوشد.

کلین روم صنعتی


برای مشاوره تلفنی همین الان تماس بگیرید
تماس مستقیم با کارشناسان آر پی آسا
شماره گویا: ۰۲۱۲۸۴۲۴۳۷۴


با پرکردن فرم، در اولین فرصت کارشناسان آر پی آسا با شما ارتباط گرفته و راهنمایی های لازم را انجام دهند

مبلمان اتاق تمیز: باور کنید یا نه، مبلمان حتی زمانی که فقط در آنجا نشسته اید، ذرات خود را منتشر می کند. به همین دلیل است که مبلمان خاصی برای کاهش ذرات و گرد و غباری که روی مبلمان می ریزند و جمع می شوند تولید می کنند. اگر به حفظ استانداردهای اتاق تمیز علاقه دارید، ایده خوبی است که روی این نوع مبلمان سرمایه گذاری کنید.

ایرشاور

کلین روم صنعتی

ایرشاور: اگر نگران محدود کردن میزان ذرات وارد شده به اتاق تمیز خود هستید، باید مجهز به ایرشاور باشید تا هر ذره ای را که می تواند به راحتی از روی افرادی که وارد اتاق تمیز می شوند را از بین ببرد. این یک راه عالی برای از بین بردن ذرات اضافی قبل از ورود کارکنان شما به اتاق است.

کفپوش چسبنده آنتی باکتریال: این بهترین راه برای مراقبت از آلودگی های کف است. کف پوش ها بادوام‌ و مؤثر هستند و در صورت تمیز کردن و مراقبت مناسب، می‌توانند ۳ تا ۵ سال دوام بیاورند. اگر اتاق تمیز شما استاندارد بالایی برای تمیزی دارد، این یک افزودنی مفید به اتاق تمیز است.

صنایع فناوری نانو

کلین روم صنعتی

 امروزه اهمیت نانو فناوری بر کسی پوشیده نیست. محصولات متعددی با این فناوری نانو تولید می شود که حتماً باید در داخل تجهیزات کلین روم تولید شوند. محیط بدون میکروب در کیفیت محصول نهایی بسیار تاثیر دارد.

محصولاتی تولیدی بر اساس فناوری نانو

  • صنایع غذایی
  • سلول های سوختی
  • فناوری سبز
  • پنل های خورشیدی و غیره

آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی

کلین روم صنعتی

علاوه بر صنایع بزرگ، تجهیزات کلین روم صنعتی می‌توانند برای آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی هم به کار روند. توجه داشته باشید که وجود ذرات آلاینده مزاحم شاید بتوانند روی نتایج نهایی آزمایش ها تاثیر بگذارد. کلین روم می تواند محیط بدون آلودگی را فراهم کند. محققان در کلین روم می توانند آلودگی یا متغیرهای موثر در نتیجه آزمایش ها را به راحتی حذف کنند.

کاربرد در ایمنی بیولوژیکی

تجهیزات اتاق تمیز، سازه هایی هستند که از نظر ایمنی بیولوژیکی می توان به آنها اعتماد کرد. کارمندانی که با میکروارگانیسم های خطرناک یا محیط زنده بیولوژیکی سر و کار دارند، ممکن است با عوامل مضر در تماس باشند.

کار کردن در اتاق تمیز می تواند بسیاری از خطرات را کاهش دهد. این در حالی است که تحقیقات بر روی ویروس ها، باکتریها یا اثرات داروهای جدید در حال انجام است. تجهیزات اتاق تمیز و دستگاه ‌های آن به منظور تامین امنیت پرسنل در این نوع کارها ضرورتی دارد.

پارامترهای برآورد هزینه اتاق تمیز صنعتی

کلین روم صنعتی

  • کلاس کلین روم
  • کاربرد اتاق تمیز
  • متراژ
  • نوع سازه
  • نوع تجهیزات مورد نیاز

کاربردهای نظامی

کلین روم صنعتی

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای کلین روم صنعتی تجهیزات نظامی است. آزمایشگاه های ارتش، تهیه مواد جدید در صنایع نظامی، تحقیقات، تولید محصولات جنگی، نمونه‌ای از مواردی هستند که حتماً باید داخل کلین روم انجام گیرند.


برای مشاوره تلفنی همین الان تماس بگیرید
تماس مستقیم با کارشناسان آر پی آسا
شماره گویا: ۰۲۱۲۸۴۲۴۳۷۴


با پرکردن فرم، در اولین فرصت کارشناسان آر پی آسا با شما ارتباط گرفته و راهنمایی های لازم را انجام دهند

1 نظر
  1. زیبا برجسته می گوید

    بسیار عالی، امید که این فناوری در تمامی صنعت داخلی بکار گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.